Beskrivelse
Her på værkstedet tager vi udgangspunkt i elevens egne kompetencer.
Vi spiller på diverse instrumenter, arbejder med rytmer og puls, synger, lytter og dramatisere samt arbejder med performance, attitude, kropssprog og basis / simpel sangteknik.
Vi bearbejder og analysere de tekster vi optræder med, herved integreres dansk, matematik, historie, geografi, samfundsfag og engelsk.
Igennem vores musikundervisning skærpes elevernes opmærksomhed, udholdenhed, koncentrationsevne, evne til at arbejde i grupper og selvstændigt. Ligeledes bliver eleverne trænede i at være centrum i større forsamlinger.
Vi fokuserer på at vi har et stort fælles ansvar i musik. Vi er afhængige af, at vi møder til tiden så vi kan komme til at øve og vi er afhængige af at alle engagerer sig og forbereder det vi har aftalt.
I år arbejder vi bl.a. med rollespil. Vi har mindre spillejobs til f.eks. elevforsamlinger, i Gigantium, så vi får øvelse i at optræde for et publikum. Vi øver op til en musical som vi skal fremføre sidst i værkstedsperioden.
Vi vil invitere forældre til en stor forestillingsaften i slutningen af januar, men vi vil også invitere elever fra andre efterskoler og fra specialklasserne i området ind og se stykket.
På musiklinjen er der nogle parader der bliver lagt og vi møder hinanden på en helt anden måde end i f.eks. matematik eller dansktimen. Nu mødes vi omkring en fælles interesse eller passion og vi lærer helt nye sider af hinanden at kende. Relationen vi opbygger er GULD værd i vores daglige omgang og arbejde med eleverne.
Hvis man ser igennem det musikalske, vil man se, at musik er et sprog alle forstår, og at folk, på tværs af kompentencer, køn og alder, kan have et fælles sprog.